ustalardan

"Çaldıklarım etrafımda olup bitene verdğim tepkiden ibarettir." Tony Willams

20 Ocak 2008 Pazar

Peter ERSKINE ile röportaj.

Peter Erskine yakın bir zaman önce DW'ye geçti. Aşağıdaki röportaj kendisi Yamaha'dayken yapılmıştır. Bu yazı Yamaha Yahoo Grubundan Kevin adlı arkadaşın bir iki sene önceki röportajıdır.



Stan Kenton, Weather Report, Maynard Ferguson, Jaco Pastorius gibi sanatçılarla geçen 30 yılın üzerindeki birikimiyle günümüzün en önemli ve ön plânda yer alan caz davulcularından biridir Peter Erskine. Ve diğer sanatçılara göre Yamaha'da en uzun süre endorser'lık yapmış sanatçılardan biridir. Bu yazı, Peter'ın Yamaha Davulları hakkında ve davulculuk hakkında bazı düşüncelerini ifade etmeyi amaçlar.

Kevin: Peter, 1980'den beridir Yamaha ile çalışıyorsun. Yamaha ürünleriyle nasıl tanıştın ve seni bunca sene Yamaha'da tutan neydi?


Peter: Yamaha'yı 74'ten önce de tanıyordum; Stan Kenton Orkestrası'nda kullanılmak üzere trompet, trombon, saxofon ve bass amfisi göndermişti Yamaha. Ben o zamanlar halimden memnun şekilde Slingerland Davullarını çalıyordum. Bir kaç sene sonra Weather Report grubuyla Japonya'ya yaptığımız ilk tur esnasında Yamaha'dan bize bir davet geldi ve Hamamatsu'daki fabrikalarını ziyaret ettik. Jaco Pastorius, Joe Zawinul ve ben Mermi Treni ile fabrikaya ulaştık ve orada Yamaha'nın efsanevi adamı, dizaynırı Takashi Hagiwara ile tanıştık. Çok güzel zaman geçirdik orada ve Jaco için hemen orada bir perdesiz bass yapıldı ki o zaman kadar Yamaha'nın kataloglarında perdesiz bass görünmüyordu. Öte yandan konserde Joe yeni synthesizer'ını çaldı. Bunların yanında benim de kafam karışmıştı davulları hakkında. Hardware'inden çok etkilenmiştim özellikle hem düz hem T haline getirilebilen zil sehpalarından... Yıllar içerisinde Yamaha herzaman sanatçılarına kulak vermiştir. Oluşan sinerji sonucunda en çok talepedilen davul ve aksamlar haline gelmiştir. Bu arada, Osaka'daki fabrikaya yaptığım ziyarette davulların gerçekten yapılışını gördüm. El işçiliği çok fazla ve her parça davula karşı büyük özen ve sevgi var. Bu durumda kancayla bağlanmış oldum...

Kevin: Size ait bazı imzalı ürünleriniz mevcut, maple trampetiniz gibi. Ellerinizle kendi trampetinizi yapmak nasıl birşeydi? Ve ortaya çıkan ürünle ilgili nasıl tepkiler aldınız? Ve sizin trampetinizi diğer ünlülerin kullanmasını size neler hissettirdi (örneğin David Garibaldi sizin trampetinizi kullanıyor hihat'inin sol kısmında)?

Erskine: Daha önce dediğim gibi Yamaha dinliyor ve yapıyor. 10x4" bir trampet orjinal bir ebat değilken bir kaç öneri ve tavsiyemle bunu gerçekleştirdiler. Pazarlama riski olmasına rağmen "piccolo"ya karşı "soprano" ve "sopranino" isimleriyle piyasaya sürdüler. Çoğu ortama uyan harika bir sesi var. Bilmiyor olabileceğiniz bir şey de Yamaha'nın yaptığı "ilk" adıma imzalı trampet de 14x4" Birch Snare'dir. İlk başlarda sınırlı üretimdi ama sonraları artık standart bir trampet haline geldi. Yıllar önce de Gretsch, Max Roach adına 14x4" trampet üretmişti ve Anton Fig, David Garibaldi gibi davulcuların trampetlerini ben de kullanıyorum ve çok memnunum...

Kevin: Sizin imzalı bir Free-Standing Baget Çantanız var. Bu nereden aklınıza geldi, nerden esinlendiniz bu ürün için?

Erskine: Bir tur esnasında normal bir baget çantası astığımda floor-tom'un sesinin çok az da olsa değiştiğini farkettim. Böylelikle bu fikir aklıma geldi. Beato Bags'ten Fred Beato, bana ve eşime yardım etti ve ilk örneklerini oluşturduk. Daha sonra da bu çantaları Yamaha için üretmeye başladı ve piyasaya sürdü. Ben ve eşim o ilk prototipleri hâlâ mutfağımızda kullanırız.


Kevin: Yıllar içersinde Yamaha çok önemli davul firmalarından biri hâline geldi. Bu davul setleri arasında favori setiniz var mı?

Erskine: 1993'teki Steely Dan ile olan turda Maple Custom Vintage Kit çalmıştım (22x14"BD, 10" & 12"TT, 14" & 16"FT (tüm tom'lar "standart" ya da "jazz" derinliklerindeydiler). Bu seti daha sonra Boz Scaggs, Joni Mitchell ile olan turlarda da kullandım. Benim 1 numaralı studyo ve "sessions" kitim oldu. Gerçekten harika bir davul seti.

Kevin: Bu yaz Diana Krall ile çaldınız. Bu kez farklı bir seçim yaptınız mı ağaç, çap veya derinlik anlamında?

Erskine: 4 parça set kullandım. 18x14" Bass Drum (Evans EMAD batter head takılı idi), 12x8" Tom ve 14x14" Floor Tom ve 14x4" trampet. Bu, Red Sparkle Maple Custom Absoulte Nouveau kitiydi (bu renk ben küçükken sahip olduğum ilk davul setimin de rengiydi). Aynı zamanda Yamaha'nın mat yüzeyli Oak Custom serilerini de çok seviyorum.

Kevin: Bu yaz Yamaha ailesinden çok önemli birini kaybetti. Caz makinası Elvin Jones'u. Bay Jones hakkında neler diyebilirsiniz, gerek sizin üzerinizdeki etkisi gerekse davulculuğu hakkında?...

Erskine: Elvin, pek çok davulcu için herzaman esin kaynağı olmuştur, hem benim kuşağım hem de beni(bizi) izleyenler... Davulcuğun lisanında önemli değişiklikler yapmış biridir o. Gerek kişisel ifade gerekse ritmik varyasyon ve dinamizm gibi noktalarda... Onu tanıyan kişilerin Elvin'i sevdiği kadar Elvin de Yamaha davulunu çok sevmişti. Bu yazıyı okuyan birine tavsiyem, eğer Elvin'i, davulculuğunu yeterince tanımıyorsanız, John Coltrane Quartet kayıtlarını veya Elvin Jones/Leader albümünü edinin. Hayatınızı değiştirecektir, garanti ederim.

Kevin: Size göre, Yamaha'nın şu geçtiğimiz on senelik peryodda yaptığı en önemli yenilik ne idi?

Erskine: Aklıma bir kaçı geliyor. Öncelikle davul yapımında çevreci malzemeler kullanmakta öncülük etmesi, hardware dizaynı, özellikle yeni pedalları, mesh oturakları, artı zil sehpalarındaki devam eden çalışmaları ve bazı harika kaplamaları. Fakat bana bu konuda soru sorma. Biraz eski modayım bu noktada. Red Sparkle!

Kevin: Yamaha'dan ilerde ne görmek istersiniz?

Erskine: Yamaha'dan "flush-base" zil sehpasını üretmelerini ÇOK isterdim. Bunun için mevcut sehpalar konusunda tavsiyelerde bulundum yıllarca. Ayrıca Yamaha'dan bazı modellerini solid-wood şeklinde yapmalarını isterdim.

Kevin: Bazı rock davulcuları gibi caz dünyasının da pek çok "genç"leri (ağır topları) Yamaha'ya geçiyor gibi görünüyor. Yamaha sanatçı listesinde sizi etkileyen heyecanlandıran bir "genç" var mı?


Erskine: Tabi ki benim yaş grubumda pek çok meraklısı olduğun davulcu var; Steve Gadd, David Garibaldi, Alex Acuña, J.R. Robinson, Dave Weckl, Ignacio Berroa, Terri Lyne Carrington, John Riley, Jimmy Chamberlain, Russ Kunkel gibi... Gençlerden, Keith Carlock, Willie Jones III ve Greg Hutchinson'ı sayabilirim. Fakat DAHA GENÇ (ruh ve kalp olarak diyorum) ve hatta EN KÖTÜ olarak ROY HAYNES derdim!!!

Kevin: Geçmişten günümüze inanılmaz bir kayıt birikiminiz var. Pek çok sanatçıyla çalıştınız. Bu denli geniş yelpazedeki sanatçıyla ve müzik tipleriyle başa çıkabilmek için pek çok tipte davul setine de ihtiyacınız olmuştur gibi bir düşünce akla geliyor. Her müzik türüne gidecek bir davul buldunuz mu veya duruma göre model mi değiştiriyorsunuz?

Erskine: Bir kere Yamaha davullarını çalarken %100 emin olarak ve güvenerek çalıyorum. Müzik türüne ve gerektirdiklerine göre ebatlarda bir set seçiyorum. Çalıştığım sanatçılar, mühendisler ve yapımcılar davulumdan gayet memnunlar. Yamaha daha fazla övgüyü hakediyor. Aslında önemli olan enstrümanınızdan nasıl bir ses bekliyorsunuz, nasıl bir sound almak istiyorsunuz, bunların aklınızda olması gerek herşeyden önce.

Kevin: Son olarak, Peter Erskine ve Yamaha için sonrası?

Erskine: "Flush-based" zil sehpası?! Yamaha ile bir 22 sene daha güzel geçeceğini düşünüyorum. Firma olarak mükemmeller; gerek Japonya gerekse Amerika'daki merkezleri... Çok iyi insanlar ve dizaynda ve üretimde çok iyi kaynakları var. Hayat boyu arkadaşlığa değer inanılmaz bir müzik enstrümanı üretme felsefeleri var ki bu yüzden Yamaha çalıyorum. Kalite var, çünkü yaptıkları enstrümanı seviyorlar; bu, Yamaha'yı oluşturan ve destek verenler için önemli bir noktadır. Bu arada, farklı Yamaha setlerini duymak isterseniz, kayıtlarımdan Lounge Art Ensemble ile olan "Lava Jazz"ı dinleyebilirsiniz. Burada Steve Jordan dizaynı olan "Club Jordan Cocktail Kit"i çaldım tüm kayıtta (kullanılan trampet 12x4" Soprano Maple trampetimdir). "Badlands" albümünde Manu Katche "HipGig,Jr." Kit ve Yamaha's Bamboo Snare var ve bu ufak setin ne kadar güzel duyulduğuna inanamazsınız. Ve Diana Krall'un albümü "The Girl In The Other Room"u kaydettik, Yamaha Oak Custom ile. Maple Custom Vintage Kit'i de Steely Dan'in albümü "Live in America"da duyabilirsiniz. Ayrıca Maple Vintage jazz set'imi ise benim trio'mun 2 CD'lik kaydı olan "Live at Rocco"da duyabilirsiniz. Çok teşekkür ederim...

Kevin: Ben teşekkür ederim.

Hiç yorum yok: