ustalardan

"Çaldıklarım etrafımda olup bitene verdğim tepkiden ibarettir." Tony Willams

21 Ocak 2008 Pazartesi

Matched Grip in makalesi

Bateri çalışmalarında “Four way” tekniği benimsendiğinden 2 el ve 2 ayak eklemlerini geliştirmeye yönelik etütler davul başında uygulanır. Zahmetli ve uzun bir mekanik “SABIR” gerektirdiğinden öğrencilerin ilk 2 ay el-ayak kombinasyonları ile uğraşması gerekmektedir. Buna ilave olarak temel “STICK-CONTROL” , “RUDIM ENTS” gibi “olmazsa olmaz” lar ilave edilir. Groove-Ritm ise 2 ay sonra başlar. Sıfır bir öğrenciye ASLA ritm öğretilerek bateriye başlanma gibi “temel bir yanlış” yapılmaz.İleriki aşamalar ise ROCK BEATS, LATIN, JAZZ, FUSION türlerindeki odaklanmalar STİL ANALİZLERİ, DEŞİFRE, POLY- RITM, TWIN PEDAL teknikleri gibi ayrıntılarla uğraşmaktır.

Davul Seti çalmayla ilgili önemli noktalar Matched grip -

Uygun tutuş :En çok kullanılan tutuş tekniğidir. Her iki el de aynı şekilde tutulur ve öğrenmesi kolaydır. Bageti baş parmağınızla kavrayın ve işaret parmağıyla birleştirin sonra öbür parmakları da kapatın avuçlar yere baksın.

Vuruş tekniği :Tutuş tekniğini doğru öğrendikten sonra bageti trampetin ortasına vurup hemen çekin, ilk başlarda sadece bileğinizle yapın yani parmaklar kapalı olsun ve kolunuzu kullanmayın. Bu aşağı – yukarı hareket sizin vuruşunuzdur bageti konrol edin ve zıplatmayın. Unutmayın esas vuruş bilekle yapılır. Sonra yavaş yavaş hızlanırsınız.

Bazı önemli ipuçları :

Buzz roll : Sopaları deriye bastırarak ve zıplamalarını sağlayarak yapılır.
Flam : Denerken iki ayrı davulda uğraşın mesela trampet ve tom
Yanlış : Genel bir yanlış çok hızlı başlayıp zor bir alıştırmaya gelince yavaşlamak. Asla hızlı başlamayın !
Rim shot : Kasnak ve deriye aynı anda vurunca çıkan sestir.
Sağlık : Birçok ünlü müzisyenin özellikle [rock] çalanların çok yüksek sesten dolayı duyma sorunları vardır bu yüzden bir doktora muhakkak danışın veya önlem alın.
Ayaklar : Bas davulunuzu ayak ile çalarken pedalı sürekli deriye gömmeyin trampete nasıl vuruyorsanız öyle vurun. Aksi taktirde ses kalitesini bozacağı gibi sürati de yavaşlatacaktır
Ataklar : Yapılan genel bir yanlış atak sırasında koşmaktır bu yüzden metronom kullanak faydalı olabilir.
Davul solo : Niye bazı sololar iyi tınlar ? Işte müzikal solo için gerekli ana hatlar: + Müzikal bir solo parçanın yapısına uygun olandır tersi gereksiz nota yüklemesidir+ Müzikal solonun aynı bir şarkı gibi yapısı vardır, yani başlangıç, orta ve son aksi taktirde bir (lick) salatası olabilir.
Geleneksel ve uygun tutuş : Daha yaşlı davulcuların bazılarının “traditional” tutuşu tercih ettiğini ve gençlerin de modern tutuşu seçtiğini göreceksiniz. Bandodan gelenler daha çok geleneksel tutuş prensibindedirler. Her 2 tutuştada sol elimizi geliştirmeliyiz ikisi arasında bir fark yok aslında.. Stick control : Bir davulcu hayatının daha az bölümün de sahnede ise daha çok ellerini, bileklerini çalıştırıyor durumdadır. çünkü enstrumanı öğrenmenin başka yolu yoktur. İlk başta sıkıcı olabilir ama gereklidir. Ellerinizi ayaklarınızı eğitmek zorundasınız bu da çok zaman ve sabır demektir çalışmanın çok yolu vardır. örneğin trampet veya çalışma padi, metronom vs..... Biraz tecrübe kazanınca davul seti üzerinde devam etmelisiniz. Daha sonraları grup ile çalmayı öğrenmektir...
Bakım : Davullar haftada bir temizlenmeli aynı evinizi temizler gibi olağan tempoda, Temiz bir bez alın ahşap kısmı kuru bezle temizleyin özellikle derinin kasnağa değdiği yer aralarını tozdan ve baget parçacıklarından arındırın bu iş için fırçada kullanabilirsiniz. Ahşap kısmı arada cilalayın aynı metal parçalara cila uygulaması yaptığınız gibi. Tonlama : çok sert çalan davulcular enstrumanlarını konser sırasında bir kaç kez tonlamak zorunda kalabilirler. Işte tonlamak için bazı hatırlatmalar...
---- üst deri tansiyonu
---- alt deri gerginliği
---- üst ve alt deri arasındaki uyum
---- deri tipi
---- ahşap tipi
bu özellikler tonlamayı oldukça değiştirmektedir. [Lütfen derilerin üzerine kağıt peçete vs yapıştırarak onların doğal tınılarını öldürmeyin]
Tonlama sırasında vidaların herbirini eşit turlarla çevirmeyi ihmal etmeyin ve deriyi ilk yerleştirdiğinizde elinizle çok yüklenmeden baskı uygulayarak bastırın ve derinin kasnağa iyice oturmasını sağlayın. İlave olarak kirli derileri [pamuk – kolonya] ile silip badem yağı ile parlatırsanız sıkı bir bas ton alırsınız.
Pedal : Tavsiye edilen teknik hem topuk yukarıda hem aşağıda her ikisini de kullanmaktır topuk aşağıda tekniği ayak bileğini geliştirir. Fakat unutmayın ! Ayakların ve ellerin gelişmesi yıllar ister ve gerçekten yetkin bir bateri sanatçısı olmak hiçde kolay değildir.
UYARI : Türk müzik sanayinin gerçekten yoz kültürden arınarak oluşması için seçici olalım ve dinleyeceğimiz sanatçıları özenle seçelim popüler kültür bizi doğru yerlere götürmez. Sürüden ayrılalım ve gerçek sanatçılar keşfedelim....

ÜZERİNDE DİKKATLE DURULMASI GEREKEN BAZI TEMEL TEKNİK AYRINTILAR:

Çok ağır tempoda temel etütlerin sürekli pratiği ve bu fikrin İÇSELLEŞTİRİLMESİ
a) Yorulmadan çalabilme konumuna geçene kadar SABIR “Self – Awareness”
b) Ruhsal olarak “GEVŞEK” konumuna geçip çalabilmek “NO STRESSMODE”
c) Kaliteli ses alabilmek için vuruş teknikleri TAP STROKE, FULL STROKE “Bunlar çalarken enerjiyi korumak için elzemdir.””TOUCH”
d) Gruplama ve alt bölümleme teknikleri(CÜMLE ÇALMA)
e) Yaşam Tekniği (Spor, Meditasyon, Doğru Beslenme)
Bateri takımı iyi ses çıkarılamadığı zaman bir gürültü makinesine dönüşebilir. Bunun için vuruş tekniklerini çok çalışmak gerekir. Bagetler yukarı- aşağı-yukarı çok seri şekilde vurulmaya çalışılmalıdır. Ana tema mümkün olduğunca çabuk kaçmaktır! Bunun için ellerinizin yere paralel olmasına dikkat etmelisiniz. Baget zeminde zıplamamalı ve sekmemeli, orta şiddetle bir ses çıkarmak için uğraşmalıdır.. Esas olan temel trampet etütlerini iyi çalmaktır. Bu çalışmaların davul setine aktarımı daha sonra olacaktır ve bu da ciddi zaman, çok sıkı çalışma ister. Orkestra ile beraber çalarken sade bir yol tercih edilmeli, müziğin gereğine göre cümleler çalınmalıdır. çok karmaşık, kalabalık çalan, işi "show" a çeviren bateristler belirli bir süre sonra orkestra arkadaşlarının da şikayetlerine maruz kalabilirler!!
Temel dayanak 4 lük nota üzerine yoğunlaşarak alt bölümleri düşünmek olmalıdır. Bateri notalarını bir melodi gibi anlaşılır hale getiren diğer bir unsur, hep aynı vurguda çalmak yerine vuruş şiddetini değiştirerek çalmayı denemekten geçer. (>) işareti, vurgulu, şiddetli çalması gerekliliğini ifade eder.
Bu yaklaşım müziğin nefes almasını sağlar. Bu sadece davulcular için değil, tüm enstrumanistler için geçerlidir.

USTALARDAN İNCİLER

Eğer iyi caz çalmak istiyorsanız neler çalınacağı konusunda plan yapmanız gerekir. Kararlı olmalısınız. Bu cinayete teşebbüs etmek gibi birşeydir. Bir şeye teşebbüs etme isteği ile çalmalısınız." Duke Ellington

"Burda büyütülecek bir şey yok. Doğru zamanda enstrümana doğru notayı vurursanız uygulamanız yeterlidir. Böylelikle müzik kendi kendine oluşur" J.S.Bach

"Çaldıklarım etrafımda olup bitene verdğim tepkiden ibarettir." Tony Willams

"Müzisyenin kafasında ki ton kendi müzik kavramıyla ilişkilidir. Tonun çok kuru veya çok öten tipte olmamasına özen gösterin. Davul sesinin güzelliğini veren tamamen tondur. Çalımınızı güzelleştirir veya olumsuz etkiler. Trampet tonlarken aşırı gergin veya bol tonlamaktan kaçının" Peter Erksine

Hiç yorum yok: