ustalardan

"Çaldıklarım etrafımda olup bitene verdğim tepkiden ibarettir." Tony Willams

19 Ocak 2008 Cumartesi

Bateri - Davul Dersleri ve Teknikleri - 7

BATERİ - DAVUL DERSLERİ

Yazan : Yavuz Küçükyıldırım

DERS 7.

Bir dörtlük Vuruş=60 ‘ dan başlayan hızla başlayın. Çalışıp ısındıkça 4’er ölçülük ilavelerde hızlanın. Benzer şekilde 4’er ölçülük kademelerle yavaşlayın.

R L L R R L L R R L L R R L L R

1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

Bir dörtlük Vuruş=60 ‘ dan başlayan hızla başlayın. Çalışıp ısındıkça 4’er ölçülük ilavelerde hızlanın. Benzer şekilde 4’er ölçülük kademelerle yavaşlayın.

R L L R R L L R R L L R R L L R

> > > > > > > >


1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

Bu çalışmadaki amaç, Beat ve Rock ritminin vuruşlarına zemin hazırlamak içindir.

Aynı zamanda Latin müzik seven meraklılara da epeyce yarayacaktır. Burada ölçü başı ve ölçü sonu uygulanan aksan, sekizlik ve onaltılık notaları kullanacağımız bazı ritmlerde ana vuruşu teşkil edecek olan unsuru hazırlayacaktır.

Her fırsatta bu etüdleri ayak ve el birlikte ve ayrı ayrı çalışmanız yararlıdır.
Hemen benzer bir örnek verip (daha önce incelemiştik) aksanlarla nasıl ritm yakalandığını vurgulayıp ayak ve elle Paradidle çalışmalarına geçeceğim.

R R L R R R L R R R L R R R L R
> > > >


1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

Bu çalışmanın tersini hemen aşağıya yazalım ve solumuzu daha güçlendirelim.

Hatta ilk iki vuruşları aksanlı yazalım ki hem ritm ortaya çıksın hem de ölçü başı vuruşlarda sol ayak (ve birlikte çelıştığınızda sol el) kuvvet kazansın.
L L R L L L R L L L R L L L R L

> > > > > > > >


1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

Lütfen defalarca ve size katkı sağlayana kadar çalışın.

Gelelim Paradidle’a:

R L R R L R L L R L R R L R L L

1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4



Bir çok ritmin ana alt yapısını oluşturan bu vuruş dizisi refleks ve bilek kuvvetlendirmede, davulcuların baget kontrolunda çok etkin yeri olan, çok çeşitli motif ve pattern oluşturan bir çalışma yazılımıdır. Davulculuğun, rudiment denilen temel çalışma örgülerinin en iyi bilinen ve başta gelenidir. Bu çalışmayı, tremolo çeker gibi hızlı süratlerde yapabilmek, aksansız dümdüz çalabilmek, aksanlarının her türlü kombinasyononu yapabilmek çok önemlidir. Bana “siz yapabiliyor musunuz?” diye sorarsanız, “hayır, tamamını yapamıyorum ama hala çalışmaya devam ediyorum” diyerek işin önemini vurgulamam sanırım bir çok şeyi anlatır.

Şimdi, aşağıda bunun tersini ve bazı aksanlı olanları yazıyoruz ve sizlere “hayırlı işler, güzel çalışmalar!...” diliyoruz. (Ben hem el hem ayak çalışıyorum, geliştikçe size de tavsiye ederim)

L R L L R L R R L R L L R L R R

> > > >

1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
Aksanlı vuruşların ilk çalışmasını ölçü başı birinci vuruşlarda yaparak başlamanız size kolaylık sağlayacak ve ilk becerilerinizin anahtarı olacaktır. Bu işin sizi yoracağını biliyorum. Bu tür bilek çalışmalarında en rahat ve en zevklisi “anne-baba” dediğimiz R-R-L-L olanıdır. Bir çok yerde de kullanılır. Ama paradidle’ın kıymeti başkadır. Aslında paradidle’dan başka çalışma ilave etmeyecektim ama temel bir vuruş dizisi olduğu için aşağıda, paradidle aksanlı birkaç örnekten sonra son bir çalışma yazıp eksik kalan bazı nota çeşitlerine dikkat çekmek istiyorum.


Aksanları birinci vuruşlarda:

R L R R L R L L R L R R L R L L

> > > >

1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

Aksanları ikinci vuruşlarda:

R L R R L R L L R L R R L R L L

> > > >


1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

Aksanları dördüncü vuruşlarda:
R L R R L R L L R L R R L R L L

> > > >

1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

Aksanları birinci ve dördüncü vuruşlarda:

R L R R L R L L R L R R L R L L

> > > > > > > >


1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

Aksanları yedinci ve sekizinci vuruşlarda: ( Latin müziği hatırlayın)

R L R R L R L L R L R R L R L L

> > > >


1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

Paradidle’da başlangıcı sol el ile olan çalışmaları da yapmanızı hatırlatmak istiyorum. “Aman! , bu haliyle de ikinci ölçülerde zaten sol el var”.... demeyin. O iş başka!, kalıp içinde sağ ve sol yürüyen bir örgü yapısı var. Bu, sol elle başlamayı engelleyecek bir özellik-aynı beceriyi temin edecek bir iş değil. Bu nedenle, sol elle başlangıç görevini size bırakıyorum: Mutlaka yapın.

Biraz önce bahsetmiş olduğum son aksanlı çalışma örneğimiz::

Bu çalışma iki ölçülük bir kalıpta döngülenmektedir.

R L L R L L R L R L L R L L R L

> > > > > >

1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

Tabiatıyla bunu da tersten yazıp çalışmaya sunmamız gerekli.

L R R L R R L R L R R L R R L R

> > > > > >

1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
İlerleyen derslerimizde şimdiye kadar yapmış olduğumuz çalışmaları ritm’lerle ve değişik kombinasyonlarda notalı hale getireceğiz.

Hiç yorum yok: