ustalardan

"Çaldıklarım etrafımda olup bitene verdğim tepkiden ibarettir." Tony Willams

19 Ocak 2008 Cumartesi

Bateri - Davul Dersleri ve Teknikleri - 13

BATERİ - DAVUL DERSLERİ

Yazan : Yavuz Küçükyıldırım

SON DERS – 13. Son sözler – Tavsiyeler

Üçlemeleri sadece bu haliyle göstermiştik. Ama üçlemeler aşağıdaki örneklerin haricinde o kadar geniş bir konudur ki, hakkında başlı başına kitap yazılmıştır. Steve Smith’in 3 üzerine 2 vuruş diye tariflediği dersleri ve Dave Weckl’ın videosundaki benzer dersleri izleyin.(Bu imkanı yaratın)





Gene Steve Smith’in Shuffle ritmi ile ilgili vuruşlarını Beat’ın oluşmasını izleyin.




Swing yapısını ve 6/8 ile 12/8 yapısının ilişkilerini inceleyin.

Arada bu müzikte 32’lik nota da vardı diyenlere bir sekizlikte olan kadar, yani 4 tane notayı da koyalım dedik.

Dokuzlama denilen vuruşta da 32’lik kullanılıyor.

Beşlemede de....

Başka bir dokuzlama.

Şimdi geldik en başlara.....İlk derslerdeki ezgilerle nota öğrenmeye başladığımız ikinci derse... Pam-pa-pa, pam-pam, pa-pa-pam, pam........Bu gerektiği zaman acip bir atak haline getirilebilir. Çeşitleriyle deneyin bakalım, kaç çeşit atak çıkarabileceksiniz.?

İşte bir basit daha....Ama bu basitler de işin temeli. Bu basit notalardan da çeşitli yerleri kullanarak ne sesler çıkarabilirsiniz.!....

>> >> >>
RR L L R R L L R R L L Hadi bakalım üçlemeyle double stroke çalışalım. (Bunu mutlaka yapın)


RLRLRL RLRLRL RLRLRL RLRLRL
Hadi, makineli tüfek gibi altılamalı atak....

Birazcık da aksak ölçülerden bahsedip dersleri kapatıyoruz arkadaşlar.

Basit ölcüler deyip, vuruşları ikiye bölünebilen 2/4, ¾, 4/4’lük ölçülerden epeyce ders gördük. Ayrıca 6/8 ve 12/8’den bahsettik fakat bu son iki ölcü’nun vuruşlarının eşit üç zamana bölünebildiği için bileşik ölçüler olduğunu söylememiştik. Özetle, vuruşları eşit üç zamana bölünebilen usuller birleşik usullerdir. 9/8’lik usul de buna dahildir.

Ama biz 9/8’liği hep aksak usul bildiğimiz için bunun dışındaki aksak olmayan 9/8’liğin

Birleşik usul olduğunu bilelim.

Aksak usullerde, mesela 5/4’lük veya 5/8’likte, 7/8’likte veya 9/8’likte basit olarak görünen aksak kalıplar vardır. Bunlar mesela 5/8’liği ele alırsak;

1-2 , 1-2-3 - 1-2 , 1-2-3 kalıbı veya 1-2-3, 1-2 - 1-2-3, 1-2 gibi bir vuruş şekliyle gidip tempolarını sürdürürler.


Benzer olarak 7/8’likte

1-2 1-2 1-2-3 şeklinde veya 1-2 1-2-3 1-2 kalıbıyla ya da 1-2-3 1-2 1-2 gibi sekizliklerin dizilmesiyle sürüp giderler.


9/8’likte de 1-2, 1-2 , 1-2, 1-2-3 kalıbıyla gibi gidilebildiği gibi;


1-2-3, 1-2, 1-2, 1-2 olabildiği fakat 1-2-3-4 , 1-2-3-4-5 kalıbı ağırliklı ritmlerin daha çok kullanıldığını görüyor ve işitiyoruz.

Sizlerin öğrendiği 8’lik notalardan bu aksak ritmlerin hepsinde başarılı olmamanız için hiç bir sebep yoktur. Çünkü yıllardan beri bu güzel ritmlerin beşiğinde yaşıyoruz. Mühim olan bunları parçalarına ayırarak sayabilmektir.

11/8 ve 13/8 gibi ritmlerde fazla bir becerim yok. Bu konuda bir şey söyleyemiyeceğim. Ancak yukarıda açıkladığım kalıplar gibi kalıpları olduğu muhakkak. 18/8’lik ölçü de kendine özgü bir ritm.

Özetle, çok uzman olmadığımız halde bilebildiğimiz kadarıyla bir şeyler sıraladık ve umarız ki sizlerin de yüzeysel bildiği bazı şeyleri bir temele oturtmaya çalıştık. Bundan sonraki çalışmalarınızda hepinize başarılar diliyorum. Amatör ruhunuzu daima canlı tutmaya çalışın.

4 yorum:

Adsız dedi ki...

ne ya bulunmuyor bu 5/8lik 7/8lik aksak ölçü yeter ama ya bulan yollasın

Adsız dedi ki...

ya neden böyle şaçma şeyler koyuyorsunuz

Adsız dedi ki...

nasıl saçma :S . Bence sen davul bilgini gözden geçir

semih oyanık dedi ki...

öncelikle boyle bir şeye öncülük ettiğiniz için size çok teşekkür ediyorum...
iki önerim olacak ,
verdiğiniz dersler arasındaki görsel resimler görülmüyor bu sorunu çözerseniz çok iyi olur artı vermiş oldğunuz 4/4,5/4,5/8 gibi ritimlerin içinde kullanıldığı müziklere örnek verirseniz anlaşılması biraz daha kolaylaşır. iyi günler