ustalardan

"Çaldıklarım etrafımda olup bitene verdğim tepkiden ibarettir." Tony Willams

19 Ocak 2008 Cumartesi

Bateri - Davul Dersleri ve Teknikleri - 4

BATERİ - DAVUL DERSLERİ

Yazan : Yavuz Küçükyıldırım

Aşağıda yazmış olduğumuz sekizlik notalarla çeşitli el çalışmaları yapalım, bunların yapılış şekillerini anlatalım ve artık davul çalmak için gerekli olan sopalarımızı elimize alalım.



R R R R R R R R L L L L L L L L

Görmüş olduğunuz R ve L harflerinin sağ el sol el olduğunu öğrenmiştik.

Bundan böyle, çalışılmasını istediğim metodlu nota öğreniminde, temel olarak benim yazdığım el vuruşlarını kullanıp bu alıştırmaları en az 20-25 kere yapmak mecburiyetiniz vardır. Hatta, bu alıştırmaları, yapıp ileri seviyelere geçtiğiniz zamanlarda da tekrar geriye dönerek, aynı çalışmaları zaman zaman yapmanızda yarar vardır. Bu söylediklerimi unutmayın.

Ben sekizlik ve onaltılıklarda hem eller hem ayaklar için sizlere, kuvvet-hız-esneklik-ve stilinizi yaratacağınız hemen her türlü kombinasyonu vermeye çalışacağım. Hepsini yazacağım demiyorum, çünkü benim yazdığım metodlu çalışma notları sadece başlangıç seviyede olacak. Bunun çok ilerisinde yer alan hocaların kitap ve dersleriyle, kendinizi çok daha ileri seviyelere taşıyacak ve sözkonusu değerli hocalardan yararlanacaksınız.

Geçen derste yanlış yazdığımız vuruşların doğrusu(en doğrusu değil) aşağıda incelemenize sunulmuştur. Bakın ve aradaki farkı bulun.



Sekizlik alıştırmalardan bir kaç örnek:



R L R L R L R L L R L R L R L R (Single stroke)



R R L L R R L L L L R R L L R R (Double stroke)












Kolayca anlayacağınız gibi, aksanları üstte gösterince vuruşlarda ellerin yerleri alt satırda gösteriliyor. Aksanlı notalarda vuruş kuvvetini biraz daha fazla yapıyordunuz.

> > > >


R L R L R L R L R L R L R L R L



Buradaki çalışma, sizi 16’lık notalara hazırlamaya yönelik tekli vuruşları olan bir çalışmadır. Aksan vuruşu hep sağ elde ve 4 adet sekizlik vuruşta bir tekrar ediyor.

Bunu her bir dörtlükte yaptığımız zaman 16’lık nota kavramıyla daha içiçe gelmiş olacaksınız. Örnekte, ayak vuruşlarının ne olduğunu yazmadık. Artık nota bilgimiz bunu görmeden de iki tane sekizlikte, ayak temposunun bir dörtlük olarak gideceğini bize kazandırdı.

Ama burada, bir başka beceri kazanmak için aynı çalışmayı tekrarlayalım; bir farkla:

> > > >


R L R L R L R L R L R L R L R L ellerimiz

R L R L R L R L ayaklarımız

1 2 3 4 1 2 3 4


bu çalışmada, davul olmadan, ayaklar yerde, eller diz üstünde çalışıyoruz düşüncesiyle, ayakların kendine özgü notasını yazmadık. Aslında ayak çalışmalarımızda, sol ayağı Hi-Hat’te gösteren nota biraz daha farklıdır, onu da yakında göstereceğiz.

Dördüncü derse ek olarak, bagetin tutuluşu konusunu inceleyeceğiz.

Baget tutuş şekilleri:



SAĞ EL: Birkaç sayfa sonra fotoğraflarla desteklenmiş görünümlerimiz olacak. Ders notlarımın orjinali ellrimle çizilmiş eskizler olduğu için buradan anlatıyorum. Sağ elinizin iç (aya) kısmını gökyüzüne doğru, el vurmaca oyununda tuttuğunuz gibi açık şekilde tutun.
(şekil 1)


Bagetin tam orta, denge ağırlık noktasından, parmaklarınızın ikinci boğum çizgisinin üzerine, elinizin doğrultusuna 90 derece açı yapacak şekilde koyun. Dengeli bir biçimde koyduğunuz baget düşmeden duracaktır. Baş parmak hariç, diğer 4 parmağınızın birinci boğumlarını gökyüzüne dik gelecek şekilde yukarı doğru kaldırın.

Baget, bu durumda, elinizin ikinci boğumuyla üçüncü boğumu arasında, üçüncü boğumu üzerine kayacak şekilde duracaktır.

Baş parmağınızın ucunu, işaret parmağınızın ikinci boğumunda kalan sopayı tutacak ve sopanın tutuluş noktasını sağlama alacak sıkılıkta tutarken, sol elinizle, bagetin arka kısmından, yaklaşık 10-12 cm açıkta kalacak şekilde itiniz. Bunu yaparken işaret parmağı 2nci boğumu ve başparmak ucuyla tuttuğunuz bageti düşürmemek derecesinde sıkıca tutmaktasınız.



Bu tutma işlemini yaparken, doğal olarak, baget 90 derecelik olan duruş açısını daraltacak ve avuç içinde çapraz duran bir şekil almış olacaktır.

Başparmakla işaret parmağı arasında sıkı tutma pozisyonu yaptığınızda, orta-yüzük ve küçük parmaklarınızın uçları bagetle teğet yapacak şekilde soldan içe doğru yatık vaziyet alacaktır. Bu, doğru baget tutuşuna yakınlaştığınızı anlatır. Zamanla, vuruş yapa-yapa doğallık kazanırsınız.

Teğet duran orta-yüzük ve küçük parmağınızın hareketi sopayı hem iter hem de stop kabiliyeti kazandırır. Benzer şekilde, başparmağınızın ikinci boğumundan sonra gelen şişik, but gibi olan kısmı da bagetin hareket ettirildiğinde stop kabiliyeti kazandırır.

Aşağıdaki şekilde bu anlatılmaya çalışılmıştır.



Bilekten çalışan hareketle sopayı esas harekete geçiren ve aksanlı vuruşları da yaptıran, orta ve yüzük parmağının kuvvetidir.Küçük parmak da onlara destek verir.

Bazı bateristler, parmak ucu yerine bu parmakların boğum noktalarından temasla, yani parmak içleriyle kuvvet vererek bu hareketi sağlarlar.

Aynı zamanda, bazı vuruşlarda, alışıldıkça(veya tam acemiyken) bilekten değil de ön kol vasıtasıyla yapılan vuruşlar da görülmektedir.(bazen gerekmektedir)









SOL EL : Sol için de aynı taktik kullanılır.Fakat geleneksel baget tutuşu sol el için bu tutuştan çok farklıdır ve öğrenilmesi, stil-kalite farkı yaratır.

SOL elde başparmak ile işaret parmağının birleştiği yerde tutulan baget, yüzük parmağının orta parmağa bakışan arasından ve baget yüzük parmağının 1nci boğumunun tırnak dibi tarafına değen şekilde yerleştirilir.

Ağırlıklı olarak, orta parmak ve biraz da işaret parmağı , bagetin 90 derecelik tutuşunu dengeleyen bir parmak ucu teması ile görevlidir.

Bageti tutma ve hareketlendirme tamamiyle baş ve işaret parmağının birleştiği noktadaki sıkıştırma kuvvetine bağlıdır. Yüzük parmağının tırnak tarafındaki yan yüzey stop noktası işlevini görür. Hatta hiç değdirilmeden çalınabildiği durumlar da mevcuttur.

Hiç yorum yok: